content coaching

5 valkuilen bij het schrijven van een blog

Als ondernemer heb je besloten om te gaan bloggen, want je wil meer van jezelf laten zien. Je werkt hard en met pijn en moeite vind je een gaatje in je agenda om te starten. Daar ontstaat meteen de eerste valkuil, want nu MOET je presteren. Hieronder leg ik 5 valkuilen uit bij het schrijven van een blog, zodat je daar in ieder geval niet in gaat trappen. Want bloggen geeft jouw onderneming een boost en zorgt voor zichtbaarheid in het kwadraat! 

1. Het moet nu gebeuren
Je hebt in de ochtend 2 uur gereserveerd, zodat de blog voor 12.00 uur online kan staan. Want daarna is het rennen naar je volgende afspraak. Bloggen zonder plan is als een tent opzetten zonder stokken (dat leg ik verder uit bij valkuil nummer 2). En ben je op zoek naar inspiratie? Verlaat dan juist je beeldscherm en ga wandelen in de natuur. Of laat het even voor wat het is, dan ontstaat er vanzelf een nieuw idee. Ja zelfs onder de douche of tijdens het aardappelen schillen!

2. Geen voorbereiding
Als je in het wilde weg gaat bloggen, dan zullen de lezers dat merken. Het scheelt een hoop als je een lijst maakt met onderwerpen waar je de komende tijd over wil gaan schrijven. Maak daarna een eerste opzet van de blog met plekken voor een titel, inleiding, tussenkopjes, afbeeldingen en de afsluiting. Dan hoef je de rest alleen nog te vullen met tekst. Staar je niet blind op de titel, tijdens het schrijven komt deze vanzelf. De voorbereiding kost even wat tijd, maar dan zul je zien dat het schrijven veel gemakkelijker én sneller gaat.

3. Scoren gaat voor inhoud
Je wilt met een blog scoren en het liefst ook nieuwe klanten binnenslepen. Je gaat helemaal los met SEO; schrijven om te scoren bij zoekmachines. Het kan gaan irriteren of lezers haken zelfs af als het wemelt van de zoekwoorden. Focus vooral op een verhaal met een goede inhoud keer op keer, dan komen de bezoekers vanzelf.

4. Binnen de lijntjes kleuren
Met bloggen mag je experimenteren, laat je van een speelse kant zien! Een openhartige ondernemer met een echt verhaal maakt een stuk nieuwsgieriger dan eentje die zichzelf laat zien ‘zoals het hoort’.

5. De klad komt erin
Na een paar blogs komt de klad erin en heb je niet het idee dat het bloggen je wat gaat brengen. Stop niet als het even tegenzit, volhouden is dé sleutel voor een succesvolle blog! Durf te falen en ga door met schrijven, zodat de lezers uitkijken naar iedere volgende blog.

Ben ik nog een valkuil vergeten? Of denk je erover om zelf een eerste blog te gaan schrijven als ondernemer? Neem dan gerust contact op voor een (virtuele) kop koffie!

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.